آدرس:

مشهد، بلوار احمدآباد، ساختمان میلاد

تلفن:

مراقبت در سازمان

مراقبت در سازمان

مراقبت و تفاوت آن با رشد

مراقبت به معنای کلی آن یعنی هر فعالیتی که ما برای حفظ، استمرار، احیای جهان پیرامون انجام می دهیم.مراقبت فرایند کمک کردن به دیگری است برای اینکه در جهت مسیری که دلخواه خود فردا است، رشد در او اتفاق بیفتد. رشد یعنی آدم ها ظرفیت هایی دارند که ما هنوز نشناختیم یا اگر شناختیم، آن ها را نتوانستیم به کار بگیریم. مسیر رشد باید برای آن فرد غریب نباشد و فرد مقابل با آن مسیر آشنایی لازم را داشته باشد.

مراقبت و معنای عام آن

مراقبت با تیمار داری متفاوت است، در تیمار داری رشدی اتفاق نمی افتد و کسی که ازش داریم تیمارداری می کنیم، فکر می کند دینی به گردن ما دارد، در صورتی که در مراقبت اینطور نیست.
در تیمارداری ارتباطات انگلی شکل می گیرد یعنی ما برای تنها یک منفعت با هم هستیم. در حالی که مراقبت یک act دامنه دار و مرحله به مرحله می باشد.

حال چرا caring در توسعه منابع انسانی؟

بخاطر اینکه بالندگی و توسعه منابع انسانی، ادبیات عقل گرایانه، ابزاری و مردانگی بوده است که عقلانیت گرایی به معنای نادیده گرفتن هیجانات، احساسات و عواطف می باشد. ابزاری یعنی دیدگاه منفعت طلبی مردانگی یعنی رویکرد قاطع و تاکید روی خروجی. حال باید در توسعه منابع انسانی دیدگاه care یا زنانه نگرانه را که اولین بار گیلیگان مطرح کرد، اضافه کرد.

ویژگی های یک مراقب خوب

برای اینکه شما بتوانید مراقب خوبی باشید: ۱. شایسته باشید: شایستگی مراقبت کردن را داشته باشید یعنی آگاهی بی واسطه (خارج از چارچوب ها، پیش فرض ها، زندگی زیسته خود و… به مسائل ادم ها نگاه کردن) داشته باشید. ۲. حی و حاضر باشید: در دسترس بودن ۳. پاسخگو باشید: در برابر چالش ها پاسخگو بودن ۴. مسئولیت پذیر باشید: پای تصمیم مشترک ماندن و مسئولیت پذیر بودن در برابر مشکلات پیش آمده

سطوح مراقبت در سازمان

1.سیستم های سازمان مراقبت بلد باشند.۲. مدیران مراقبت بلد باشند. 3. همکاران نسبت به هم مراقبت بلد باشند.

حال برای مراقبت و پیاده سازی آن چه کنیم؟

۱. رهبری اصیل داشته باشیم: الف. رهبری اصیل یکی از دغدغه های مهم اش رسیدن فرد به خودآگاهی می باشد. ب. درونی سازی اخلاقیات: پایبندی به یک سری از استانداردها ج. شفافیت در ارتباطات: اگر شرایط گفتگو وجود ندارد به کارمند گفته شود‌. ۲. آدم های تاثیرگذار شرکت به رفتار رهبری خدمتگزار عادت کنند یعنی هیچ کاری را برای نفع خودش انجام نمی دهد و خیر عمومی را می بیند. ۳. به آدم ها آموزش مراقبت می دهیم که اصلا مراقبت یعنی چه؟ ۴. در دوره های جامعه پذیری شبکه ای از مراقبان خوب برای آدم تازه وارد سازمان فراهم می کنیم. ۵. در طراحی شغل هویت، ارزشمندی، خودمختاری، توانایی ها و قابلیت ها دیده می شود‌. ۶. ساختار بوروکراتیک وجود نداشته باشد.