آدرس:

مشهد، بلوار احمدآباد، ساختمان میلاد

تلفن:

مهارت های مصاحبه کننده

مهارت های مصاحبه کننده

پرسشگری به معنای پرسیدن و کندوکاو مسائل پیرامون در زمینه های مختلف به منظور تبیین ابهامات در راستای رسیدن به اهداف مطلوب است. شرکت هایی نظیر آب، برق و…می توانند از این طریق ارتباط عمیق تری با مراجعین خود برقرار کنند و عملکرد خود را ارزیابی و نیازها، اهداف و محدودیت های آن ها را بهتر درک کنند. این روش شیوه نظارتی موثر در عیب یابی و رفع آن است و در واقع نقطه قوت هر شرکتی است چون گفت و گوی انتقادی مداوم و عمومی است اما نکته ای که حائز اهمیت است شیوه ارزیابی و مهارت های مصاحبه کننده است تا با یک گفت و گوی موثر به نتیجه مورد نظر دست یابد. در ادامه چندین مورد از مهارت های اساسی یک مصاحبه گر بیان می شود.

1/ سطح بالای روابط عمومی: لازمه یک ارتباط قوی و مثمرثمر روابط عمومی خوب است تا مصاحبه کننده بتواند در کمترین زمان با مشترکین ارتباط برقرار کند.
2/ دارا بودن اطلاعات کلی برای هر پروژه: درست است که در هر ارزیابی مصاحبه گر با سوالاتی مشخصی در قالب پرسشنامه با مشترکین در ارتباط است اما باید اطلاعات کلی از پروژه هم داشته باشد تا در صورت نیاز بتواند سوال و ابهامات مصاحبه شونده را برطرف نماید. 
3/رعایت ادب و سعه صدر: ممکن است همیشه فضای ارزیابی در شرایط آرام نباشد و مشترکین با عصبانیت یا تندخویی برخورد کنند.در گام اول مصاحبه گر باید بتواند با سعه صدر و حفظ آرامش خود با مشترک همذات پنداری هوشمندانه ای داشته باشد تا اعتماد او را کسب کند و در نهایت مصاحبه را در مسیر اصلی خود ادامه دهد.
ذکر این نکته حائز اهمیت است کلام مشترک بار حقوقی ندارد اما کلام مصاحبه کننده بار حقوقی دارد زیرا کوچکترین رفتار و عکس العمل ایشان معرف شرکت است.
در کلام آخر مصاحبه کننده باید با مهارت های خویش، استفاده از جملات کوتاه و توضیحات بی حاشیه گفت و گو را مدیریت کند تا بتواند تمامی اطلاعات مورد نظر شرکت را کسب کند.